وبلاگ " C I N T E L R O M " نوشت:
ماجرای گلشیفته از آغاز
گلشیفته فراهانی بازیگر جوانی که یکی از ستاره های نسل نو سینمای ایران است، وقتی بااین تهدید روبرو شد که نخستین اخبار مربوط به ایفای نقش او درآن فیلم درایران منتشر شد.
در اواخر این هفته کلیپ جنجالی از وبسایت فرانسویزبان (مادام لا فیگارو ) منتشر شد . این کلیپ که در آن تعدادی بازیگر از جمله گلشیفته فرهانی در آن حضور دارد که به لخت کردن و برهنه کردن خود میپردازند که در آن گلشیفته فرهانی به حرکت غیر اخلاقی دست میزند ای در حالیست که در چند سال اخیر از او شیعات بلکه واقعیات منتشر شده است که میتوان به این شایعه یا واقیت اشاره کرد
((عکس گلشیفته فراهانی در مجله مادام لافیگارو یکبار دیگر سبب شد تا نام او در رسانه های کشور بر سر زبان ها بیفتد و این مساله واکنش بستگان وی را به همراه داشت.
یکی از بستگان وی در این باره گفت: نمی دانم کسانی که مدتی است در پی دامن زدن به این موضوع هستند اصلا از خود سوال کرده اند که چرااوباید دست به چنین کاری بزند؟ یک آدم مریض عکسی را در داخل اینترنت قرار داده است وجملاتی را به در زیر آن نوشته وفکر کرده است مردم هم به راحتی آن را پذیرفته اند. حقیقت این است که گلشیفته در هیچ شبکه اجتماعی عضویت ندارد، پس نمی تواند چنین حرفهایی را زده باشد.
یکی دیگر از بستگان وی گفت:( من اعلام می کنم این عکس هرگز متعلق به گلشیفته نیست و این عمل زشت یک فتوشاپ است. او اهل این مسائل وبازی ها نیست.)
و اما به تازگی ...
وبسایت فرانسویزبان «مادام لا فیگارو» این هفته کلیپی ویدئویی روی وبسایت خود قرار داد که در آن هفت بازیگر نامزد جایزه سزار، اسکار سینمای فرانسه، در حال برهنه شدن دیده میشوند. گلشیفته فراهانی یکی از این بازیگران است که متأسفانه از همه اینها مستهجن تر است .در این کلیپ سیاهوسفید که تصویری از آن نیز در صفحه فیسبوک گلشیفته فراهانی قرار داده شده این بازیگران در حال برهنه کردن نیمتنه بالایی خود دیده میشوند.
این در حالی است که مجله فيگارو عکس گلشیفته فراهانی را روز چهارشنبه از اين مجموعه حذف کرد و فیلم رسمی آن که در یوتیوب منتشر شده بود، مدتی در دسترس نبود.در مقابل نیز مخالفان برهنه شدن گلشیفته فراهانی در مقابل دوربین را عملی مذموم بر شمرده اند و آن را مغایر با ارزشهای یک زن دانسته اند
طبیعتاً این اتفاق نیز منجر به شکلگیری فضای پرتنشی شده است؛ اما حقیقت امر آن است که این فضای پرتنش، باعث توقف روشی که این بازیگر سابقه تئاتر و سینمای ایران در پیش گرفته نخواهد شد، کما اینکه انتقادات گذشته مطرح شده نسبت به عملکرد گذشتهاش منجر به توقف یا تجدیدنظرش در مسیری که در پیش گرفنه نشد. از این حیث تنها مسئلهای که وجود دارد، تعریف نسبت هنر ایران با چنین اتفاقی و تأکید بر وجود فاصله میان این دو موضوع است.
اگر قرار باشد در پارادایم غربی به این موضوع پرداخت، در این زمینه باید تأکید کرد، مسیری که گلشیفته برای تحکیم جایگاهش در سینمای اروپا و آمریکا پیش گرفته، بدترین روش ممکن است و تاریخ مصرف او را تا زمان حفظ جذابیتهای اینچنینیاش حفظ و محدود خواهد ساخت. بدون تردید این بازیگر میتوانست بدون برهنه شدن جایگاهی به مراتب بهتر از این به دست آورد و حقیقت امر این است که آن روشی که فراهانی نقطه پایانیاش را در پیش گرفته، جزو گزینههای معمول نیست و انتشار تصویری شبیه به تصویر اخیراً منتشر شده از کیم کارداشیان از فراهانی، کمکی به تغییر موقعیت او در سینمای آمریکا و اروپا نخواهد کرد.
روشی که گلشیفته در پیش گرفته، اتفاقی مرسوم حتی برای بازیگران هالیوودی نیست و از تعداد قابل توجهی از بازیگران هالیوود، تصاویری تا بدین حد برهنه منتشر نشده و در واقع حتی در انتشار تصاویر برهنه از بازیگران و خوانندگان آمریکایی نیز برخی نقاط پوشانده میشود و این حریم مشخص را اکثر مجلات نیز رعایت میکنند؛ بنابراین روشی که گلشیفته فراهانی پیش گرفته حتی در سینمای آمریکا نیز مرسوم و پذیرفته نیست و به ندرت رخ میدهد. به همین دلیل تنها چهره او را نزد هوادارانش که بخش قابل توجهیشان ایرانی هستند، مخدوش خواهد نمود.
در همین راستا، این ساده اندیشی است که تصور کرد مسیری که گلشیفته فراهانی در پیش گرفته، نسخه قابل اعتمادی است که با تکیه بر آن، میتوان به موقعیت ویژهای در سینمای ایران دست یافت و بیشک در فضای رقابتی سینمای جهان ـ که بازیگرانی از هر نظر به مراتب جذابتر وجود آنچه به ارزانی عرضه میشود و از آن برای جلب توجه بیشتر فیلمسازان آمریکایی و اروپایی بهره گرفته میشود ـ اعتبار محدود و مشخصی دارد و برچسب تاریخ انقضایش کنار نصب شده است.
اما اگر قرار باشد در پارادایم شرقی و ایرانی به این موضوع توجه کرد، باید در نظر داشت که اساساً روش در پیش گرفته این بازیگر، قابل توجه نیست و میتوان به نمونههای وطنی اشاره کرد که مسیری آهسته و پیوسته را پیش گرفتهاند و ضمن حفظ هنجارهای سینمایی که از دل آن برآمدهاند، موقعیتهای ملی یا بینالمللی ویژهای را به خود اختصاص دادهاند و در عین حال، حاضر به تن دادن به چنین روشهایی برای وسعت یافتنِ موقت دامنه فعالیتهایشان نشدهاند.
نقش آفرینی «مهناز افشار» در فیلم «معلم» محصول کشور تاجیکستان و همچنین بازی تحسین برانگیز فاطمه معتمدآریا در فیلم «نبات» محصول کشور آذربایجان در کنار حضور درخشان چهرههایی چون «لیلا حاتمی» و «نیکی کریمی» در جشنوارههای خارجی، نشان میدهد که کسب موقعیت ویژه در فضای بینالمللی سینما، الزاماً نیازمند روشهایی نیست که گلشیفته فراهانی در پیش گرفته و این روشها تنها در یک دوره محدود کارآمدی دارند و به مرور همان پایگاه مردمی که یک بازیگر از دل آن رشد کرده و با پشت کردن به آن، سراغ روشهای دیگری را گرفته نیز به مرور از میان خواهد برد.
از این حیث باید در نظر داشت آنچه در این زمینه مورد نقد است، ارائه روشی از پیش شکست خورده به عنوان نسخه موفقیت در سینمای اروپا و آمریکا به مخاطب ایرانی است که پیگیر رفتار این بازیگر بوده است. این یک حقیقت است که بازیگری چون مریل استریپ در سینمای جهان علیرغم برخوردار نبودن از جذابیتهای ظاهری جنسی خاص، صرفاً به واسطه بازی قوی و تأثیرگذارش، اکنون در ۶۵ ساگی همچنان با پیشنهادی مالی قابل توجهی مواجه است و در مقابل، اکثر ستارههای زن هالیوود که متکی به این جذابیتها هستند، یا با روش عجیب درصدد حفظ این جذابیت (مقابل دوربینها) برمیآیند و یا خیلی زود با دنیای بازیگری وداع میکنند؛ اتفاقی که برای آنجلینا جولی رخ داد.
بنابراین نشانی غلطی که تمرکز بر رفتار گلشیفته به مخاطب جوان ایرانی خواهد داد، برهنگی به عنوان آسانسوری برای پیشرفت در سینمای جهان است اما در مقابل این حقیقت گفته نمیشود که چنین آسانسوری چقدر سریع سقوط میکند و بازیگری که دیگر از این ابزارش نیز نتواند استفاده کند، با چه کیفیتی حذف میشود. به همین دلیل همچنان مسیری که چهرههایی چون «لیلا حاتمی» و «فاطمه معتمدآریا» پشت سر گذاشتهاند، همچنان نسخههای قابل پذیرشتری برای رشد یک سینماگر و رسیدن به نقطه سعادت در عرصه بینالملل محسوب میشده است؛ نسخهای که باید بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد.اصولا" بنظر میرسد چنین پرده دریهائی حالت نوعی لجبازی دارد.به مطلب ذیل توجه کنید تا بیشتر به دلایل چنین رویدادهائی پی ببرید.درمطلبی که خواهید خوانداسامی و عناوین خاص توسط مدیر سایت برای پرهیز از ایجادحساسیت ها حذف شده اند .
گلشیفته که در ایران بزرگ شده، یک شورشی بود. او همکلاسی های خود را به اعتصاب واداشت چراکه مدرسه شان سرویس گرمایشی نداشت. او به والدینش دروغ می گفت تا خواهرش بتواند با نامزد خود بیرون برود.
او در اعتراض به روسری سرکردن(حجاب) سرش را تراشید، نشانه های زنانگی خود را پنهان کرد مانند پسران لباس برتن کرد و اطراف تهران را با موتورسیکلت گشت. در سن هفده سالگی آرزوی والدنیش را نقش برآب کرد که در پایتخت اتریش وین پیانو بخواند و در عوض بازیگری را پی گرفت.
او در گفت وگوی خود با خبرنگار نیویورک تایمز که به زبان انگلیسی پاسخ می داد،چنین گفت:«اصطلاحی در فارسی است با این مضمون با دم شیر بازی کردن، ومن آنچه جامعه ایران می خواست باشم ،یک دختر خوب ،نبودم. من با دم شیر بازی کردم.»...
گلشیفته فراهانی بازیگر جوانی که یکی از ستاره های نسل نو سینمای ایران است، وقتی بااین تهدید روبرو شد که نخستین اخبار مربوط به ایفای نقش او درآن فیلم درایران منتشر شد.
قسمتهائی از فیلم "مجموعه دروغ ها" که در شبکه اینترنتی منتشر شد، گلشیفته فراهانی را در نقش دختری افغان نشان می داد که باحجاب مورد نظر حکومت ایران درکنار لئوناردو دو کاپریو، فوق ستاره سینمای جهان، دیده می شد.
درآن زمان یک سایت فارسی معاند نوشت: "این فیلم کوتاه در ایران انعکاس گسترده ای داشت" و در پی آن گلشفیته فراهانی برای بازجوئی احضار شد.
یک کارشناس سینمائی ایران که ماجرای گلشیفته فراهانی را دنبال کرده است، در این مورد می گوید: "طبق معمول حمله از طریق یک روزنامه کلید زده شد. این روزنامه که متاسفانه عادت دارد همه مسائل را بلافاصله امنیتی کند، ضمن مقاله ای گلشیفته فراهانی را "گ.ف" نامید و تحت عنوان "یک بازیگر زن در دام مافیای هالیوود" چنین نوشت: "بازیگر مذكور در فیلم یاد شده با حفظ حجاب، نقش یك زن افغانی را بازی كرده بود! و ادعا می كرد شئونات اسلامی را رعایت می كند."
چند روز بعد این بازیگر جوان، ابتدا جهت پاره ای توضیحات دعوت شد. ماجرا به نقل از یک شاهد عینی چنین است: او را روی یک صندلی رو به دیوار نشاندند و در پوشش کلمات محترمانه خواستار شدند علیه فیلم آمریکائی مصاحبه کند و تعهد بدهد که دیگر در فیلم هالیوودی بازی نمی کند. گلشیفته نپذیرفت و جلسه به پایان رسید. چند روز بعد او را به زیر زمینی در یک اداره انتظامی احضارکردند. مردی که از روشنفکران و هنرمندان باز جوئی می کند، گلشیفته را تهدید کرد که در صورت ندادن تعهد فیلم هائی را که از فساد او دارند پخش می کند. بازیگر جوان که دارای همسر است، بشدت با این اتهامات برخوردکرد و حاضر به دادن تعهد نشد.این احضار ها مکرر شد و گلشیفته فراهانی درمکان های متعدد مورد بازجوئی قرار گرفت و حتی در بازجوئی های آخر به او دشنام های رکیک دادند. گلشیفته فراهانی که درتمام طول باز جوئی می گریست، سخت ترسیده و آشفته حال از محل بازجوئی خارج شد. او در راه خانه از هوش رفت و او را به بیمارستان رساندند. یک هفته بعد مجددا" گلشیفته را احضار و به او اعلام کرد ندکه دیگر اجازه نخواهد داشت درهیچ فیلمی بازی کند. این ضربه نهائی به زن جوانی بود که حرفه وعشقش بازیگری است. گلشیفته هم درپاسخ گفت چاره ای ندارد که کشور را ترک کند.
کمی بعد از ارگان های مربوطه خواسته شد تا گلشیفته را ممنوع الخروج کنند.
این خبر بلافاصله منتشر و روز بعد هم چند خبرگزاری آن را تائید کردند.به دنبال انعکاس وسیع این خبر در داخل و خارج کشور، آنانی که بروی سخت گرفته بودندمجبور به عقب نشینی شدند. گلشیفته فراهانی همراه همسرش ابتدا به یک جشنواره ایرانی در سوئد رفت و سپس برای مراسم افتتاحیه فیلم به آمریکا پروازکرد.
اما روزنامه ی یاد شده در سطور پیشین درواکنش به این رویداد نوشت: "مافیای مذكور كه پیش از این ادعا می كرد سفر «گ- ف» به خارج با ممانعت مواجه شده، بهانه این سفر را اكران فیلم آمریكایی «مجموعه دروغ ها» با بازی مشترك این بازیگر ایرانی و دی كاپریو بازیگر آمریكایی در نیویورك عنوان كرده بود. اما پس از انجام سفر بازیگر مذكور، مافیای سینمایی مرتبط با طرف آمریكایی نامبرده را وادار كرد با چهره ای مكشفه و لباس نامناسب در مقابل دوربین عكاسان قرار گیرد و بلافاصله تصاویر آن روی سایت ها منتشر شود. زمینه چینی برای ایفای نقش هنرمندان و نویسندگان و روشنفكران ایرانی در پروژه های شبیخون فرهنگی به بهانه شهرت، شیوه ای است كه از چند سال پیش در دستور كار محافل غربی قرار گرفته و به عنوان مثال از این طریق سعی می شود قبح بدحجابی و بی حجابی شكسته شود."
گلشیفته فراهانی که با لباسی ساده در مراسم افتتاح فیلم حاضر شده بود، به زبان انگلیسی پرسش های خبرنگاران را پاسخ گفت. او گفت که رایدلی اسکات بعد از دیدن بازی او در فیلم "بوتیک" برای ایفای نقش دعوتش کرده است و بعد از اولین مذاکره، پیشنهادات اورابرای تغییراتی در نقش پذیرفته تا گلشیفته بتواند به ایران برگردد. او همچنین گفت که قصد ماندن در آمریکا را دارد.
در اینجا بود که مقامی فرهنگی در یک برنامه تلویزیونی در برابر این تصمیم واکنش نشان داد. به نوشته سایتی معاند: "آن مقام فرهنگی در برنامه ای تلویزیونی درباره حضور بازیگران ایرانی در هالیوود گفته است که "اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، او نیز زیر پا گذاشته خواهد شد."
یک منتقد فیلم در این مورد می گوید: "با ازدیاد فشار های مختلف روی بازیگران، به وِیژه زنان، انها چاره ای جز این ندارند که استعداد خود را در کشورهای صاحب فیلم از جمله آمریکا نشان بدهند. تلاش ها پنهان و اشکار هم برای جلوگیری از ادامه موجی است که با بازی گلشیفته فراهانی و میترا حجار در فیلم های آمریکائی در حال شکل گرفتن است.
مصاحبه اخیرگاردین با گلشیفته
**********************
گلشیفته فراهانی در تازه ترین اظهارات خود درباره حرکت غیر اخلاقی اش توضیحاتی عجیب و البته متناقض و ایضا مضحک ابراز کرده است. او در گفتگویی با روزنامه گاردین به بیان نظرات خاص و شاذ خود درباره ایران و فضای اجتماعی آن و هم چنین سینما پرداخته است و از سینمای ایران به عنوان شکنجه گاه یاد کرده است!!
روایت روزنامه گاردین از عمل وی اما اینچنین آغاز می شود ؛« فراهانی در ویدئویی سیاه و سفید همراه با «امیدهای جوان» سینمای فرانسه، که تعدادشان به ۳۰ نفر میرسید، حاضر شد تا «سزارز» را تبلیغ کند.
من میگم که این واقعیت دارد . اگر این مسله دروغ بود خوب چرا اون فرد باید این کار را بکند این چه نعفی برای او دارد
من
من میگم که این واقعیت دارد . اگر این مسله دروغ بود خوب چرا اون فرد باید این کار را بکند این چه نعفی برای او دارد
من
من میگم که این واقعیت دارد . اگر این مسله دروغ بود خوب چرا اون فرد باید این کار را بکند این چه نعفی برای او دارد
من
آره واقعیت داره حالم از تو و هرچی آدم مث تو گلیشفته هست به هم می خوره