معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان سگ و گربه را عامل اصلی حیوان گزیدگی در استان دانست و گفت: آمارها نشان دهنده افزایش ۱۵ درصدی حیوان گزیدگی در استان است.

افزایش ۱۵ درصدی حیوان گزیدگی در گلستان

به گزارش گلستان 24، دکتر موسی‌الرضا شبیهی اظهار کرد: در فصل بهار امسال که آخرین آمار حیوان گزیدگی در گلستان گردآوری شد، پنج هزار و ۷۳۳ مورد حیوان گزیدگی ثبت شد که در مقایسه با چهار هزار و ۸۶۶ مورد مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.

وی بیشترین گزش در این مدت را مربوط به گالیکش، کردکوی، کلاله و گنبدکاووس دانست و افزود: موارد گزش در مناطق روستایی کمی بیشتر از مناطق شهری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ مورد ابتلا یا مرگ ناشی از بیماری هاری انسانی در استان مشاهده نشده است،

شبیهی بیان کرد: ۲۳ مرکز درمان هاری به صورت شبانه روزی در گلستان فعال است.

وی آموزش مردم و گروه‌های در معرض خطر حیوان گزیدگی مانند دامداران و کشاورزان، چاپ و توزیع تراکت بهداشتی، بنر و پارچه نویسی در خصوص حیوان گزیدگی و بیماری هاری، پیام رادیویی و تلویزیونی با موضوع راه‌های پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی، برگزاری نشست‌های آموزشی برای ادارات و آموزش عمومی در فضای مجازی را از مهمترین فعالیت‌های آموزشی با هدف کنترل هاری و حیوان گزیدگی در استان برشمرد.

طبق اعلام کارشناسان، تجهیز مراکز شبانه‌روزی هاری و تامین واکسن و سرم مورد نیاز، انجام واکسیناسیون هاری، اقدامات اولیه مانند شستشوی زخم، تزریق واکسن کزاز و پیگیری موارد تاخیر حتی مراجعه به بیمارستان، منزل یا محل کار فرد حیوان گزیده، واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب‌دار به شعاع سه تا پنج کیلومتر در اطراف کانون‌های مثبت توسط دامپزشکی و واکسیناسیون افراد در تماس حیوان هار، انجام مجموعه اقدامات در شناسایی موارد مشکوک به هاری در انسان و گرفتن نمونه پوست و مو در فرد زنده و نمونه گیری از حیوان مشکوک به هاری توسط دامپزشکی و نظارت بر دفن بهداشتی لاشه‌ها با نظارت مرکز بهداشت از مهمترین راهکارهای پیشگیری و درمان حیوان گزیدگی و هاری محسوب می‌شود.

همچنین تشکیل جلسه با اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در مراکز خدمات جامع سلامت در کانون‌های مثبت هاری اعلام شده توسط دامپزشکی، بازدید از مراکز تهیه، نگهداری و توزیع دام و قلاده گذاری سگ‌های خانگی هم از جمله فعالیت‌های برون بخشی مرکز بهداشت گلستان برای کنترل هاری و حیوان گزیدگی است.

بهترین راه پیشگیری از حیوان گزیدگی اجتناب از نزدیک شدن به سگ‌های پرسه‌زن است و برای پیشگیری از حیوان گزیدگی باید از بازی کردن، آزار و اذیت، غذا دادن و نزدیک شدن به حیوانات ولگرد پرهیز کرد و در صورت هرگونه خراش یا گاز گرفتگی توسط حیواناتی مانند سگ، گربه، شغال، اسب، گاو و روباه بلافاصله به مرکز شبانه روزی درمان هاری شهرستان مراجعه شود.

پنجه کشیدن گربه یا سگ همانند گاز گرفتگی محسوب شده و نیازمند انجام واکسیناسیون هاری است و شستشوی سریع محل حیوان گزیدگی با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه نخستین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری محسوب می‌شود و افراد در صورت نگهداری سگ و گربه، حتما نسبت به واکسینه کردن سالانه آنها اقدام کنند.

در مراکز شبانه روزی پیشگیری و درمان هاری، واکسیناسیون رایگان است چرا که بعد از گزش واکسیناسیون هاری تنها راه نجات از ابتلا به بیماری و مرگ حتمی شناخته می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار