فعالیت سودجویانه واسطه ها و دلالان در زمان برداشت گندم از جمله معضلاتی است که گندم کاران گلستان را همانند دیگر کشاورزان کشور رنج داده و هر ساله محصول تولیدی آن ها با شگردهای جدید و نرخ پایین تر از قیمت تضمینی خریداری می شود.

گندم کاران گلستان مراقب سودجویی دلالان باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ شگرد امسال واسطه‌ها و دلالان برای سودجویی از گندم کاران، سوء استفاده از تاخیر پرداخت بهای محصول سال قبل و وعده پرداخت بهای محصول در زمان تحویل به قیمت هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۵۰۰ ریال است که برخی کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده آنان محصول خود را به دلالان فروخته یا برخی هم به امید افزایش نرخ بازار ترغیب به نگهداری محصول در خانه‌ها شوند.
مطابق اعلام مسوولان جهاد کشاورزی، استان گلستان در ۲۹۷ هزار هکتار زمین، گندم قابل برداشت دارد که پیش بینی می شود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول این اراضی به دولت فروخته شود.
کار برداشت گندم در گلستان از اوایل خرداد آغاز شده و تا ابتدای شهریور ادامه دارد.
نایب رییس بنیاد گندم کاران کشور در این پیوند از کشاورزان گلستان خواست محصول تولیدی خود را فقط به دولت تحویل داده و تحت تاثیر شایعه‌های دلالان و واسطه ها قرار نگیرند.
علیقلی ایمانی اظهار داشت: امسال برخی گندمکاران گلستان محصول خود را تا قیمت هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۵۰۰ ریال به دلالان فروختند در حالی که اگر گندم را به دولت بفرشند، در هر کیلوگرم ۸۰۰ ریال بیشتر سود خواهند کرد.
به گفته وی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری ۱۷ هزار ریال با لحاظ افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید یک درصد تعیین و توسط مراکز دولتی تحویل گرفته می‌شود.
ایمانی افزود: بنیاد گندم کاران ایران برای افزایش افزایش نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال زراعی جاری تلاش می کند و ممکن است دولت برای حمایت از کشاورزان، پول بیشتری برای گندم بپردازد و در آن صورت همه کسانی که محصول خود را به مراکز خرید تضمینی دولتی تحویل داده اند مشمول دریافت این اضافه بها خواهند شد.
وی از کشاورزان گلستان خواست از نگهداری گندم در انبارها خودداری کرده و نسبت به تحویل آن به دولت اقدام کنند.
ایمانی گفت: امسال دولت بهای گندم کشاورزان را حداکثر تا ۱۲ روز پرداخت می کند که بخشی از این تاخیر به دلیل گستردگی کار تحویل گندم از کشاورزان و ضرورت ثبت اطلاعات کشاورز در سامانه تحویل شرکت غله و سامانه بانک است.
همچنین مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: دولت با محوریت شرکت غله، سازمان تعاون روستایی و بخش خصوصی گندم تولیدی کشاورزان را خریداری و بهای آن را با اطمینان و در فرصت مناسب پرداخت می‌کند.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز به ایرنا گفت: امسال خرید تضمینی گندم پاییزه به قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال از کشاورزان این استان شمالی با ایجاد ۱۱۰ مرکز در ۱۴ شهرستان در حال انجام است.
حمید رضا علی محمدی افزود: مراکز خرید تضمینی گندم پیش بینی شده در گلستان شامل مراکز دولتی، کارخانه، سیلو و سایر امکانات بخش خصوصی است.

استان گلستان در حالی از نظر کمیت و میزان تولید گندم رتبه دوم کشور را داراست که به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول ایران را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول بیشتر از سایر نقاط است. 

گلوتن ؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت مناسب می شود. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار