کارشناس مسائل اقتصادی:

دکتر نصرالله نژاد: استان گلستان از نظر موقعیت تجاری، گردشگری و صنعتی موقعیت ویژه ای دارد و مدیریت صحیح در این حوزه ها می تواند در پیشرفت اقتصاد استان تاثیر گذار باشد.

تنگ نظری و سیاست زدگی عامل اصلی پیشرفت اقتصاد در حوزه کشاورزی است/ دولت باید با نظارت بیشتر مانع از ضرر به کشاورزان ومردم شود

به گزارش گلستان24؛ دکترعلی اصغرنصرالله نژاد استاد دانشگاه و رئیس سابق بسیج اساتید گلستان درگفت وگویی باخبرنگارماگفت:متاسفانه به علت افزایش شدید قیمت نهاده های اولیه جهت تولید در بخش کشاورزی و از طرف دیگر نوسانات سینوسی قیمت محصولات مثل سیب زمینی ،گوجه فرنگی و... پیش بینی درآمد برای تولید کننده بسیار سخت است و این در انگیزه تولید تاثیر اساسی دارد.اگر این شرایط حاکم باشد، اقتصاد کشاورزی در استان به شدت ضربه می خورد.

وی بابیان اینکه با توجه به آمایش سرزمین استان اگر روی بخش کشاورزی مدیریت درست و علمی صورت گیرد، توان بالایی در ایجاد اشتغال دارد،خاطرنشان کرد:خوشبختانه در چرخه تولید محصولات کشاورزی می توان افراد زیادی را بطور فصلی یا دوره ای بکار گیری کرد،بخصوص برخی محصولات که خریداران خوبی در خارج کشور دارد مثل تولید گیاهان دارویی و غیره که هم فرصت شغلی ایجاد می کند و هم ارز آور است.

دکتر نصرالله نژاد تصریح کرد:استان ما از نظر موقعیت تجاری ،گردشگری و صنعتی شرایط ویژه ای دارد،ارتباط با استانهای مهم کشور، ارتباط با کشورهای خارجی و ارتباط دریایی،در ضمن ما از خیلی از ظرفیتهای اقتصادی استان استفاده نکردیم از تولید تا بازاریابی محصولات ظرفیتهای فوق العاده ای برای ایجاد شغل دارد که متاسفانه به علت عدم استفاده از مدیران توانمند این موقعیت ها را از دست می دهیم؛اگر با برنامه و بدون گرایش های قومی و سیاسی عمل کنیم نباید هیچ بیکار در استان داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به  مشکلات پیشروی صنعت کشاورزی استان،خاطرنشان کرد:به نظر بنده تنگ نظری و قشری گری و سیاست زدگی عوامل اصلی موانع پیشرفت است،باید از مدیران با دید باز،دلسوز و جهادی استفاده نمود.

وی با بیان اینکه دانش فنی ما خیلی بالاتر از برخی از کشور های شمالی استان است،یادآور شد: دانش ما به گونه ای است که می توانیم در این کشورها به تولید به پردازیم آنها آب و زمین دارند و اگر دانش فنی ما در این کشورها بکارگیری شود سودهای دوجانبه خواهد داشت، در ضمن محصولات تبدیلی قابل عرضه شدن است که دولت باید شرایط صادرات را فراهم آورد.

وی ادامه داد:نقش دولت نظارت و کمک به کشاورزان است،به عنوان مثال اگر سیب زمینی یک سال زیاد شد دولت باید به دنبال صادرات و یا تبدیل آن به محصولات تبدیلی مانند چیپس و سپس صادرات آن  باشد.

دکتر نصرالله نژاد یادآور شد:البته منظور از نقش دولت ،دخالت در کار مردم نیست بلکه تسهیل شرایط است،دولت اصلا حق دخالت عملی در اقتصاد نداردو باید اقتصاد در دست مردم باشد و دولت فقط نظارت کند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار