یادداشت/ سیدحسین علوی
«مدیریت علوی» قسمت چهاردهم/«حقوق متقابل» نظامیان بر جامعه و دولت اسلامی
امیرالمومنین(ع) در خصوص «حقوق متقابل» نظامیان و سربازان بر جامعه و دولت اسلامی بر این اعتقاد بوده که اگر حقوق نظامیان بدرستی تحقّق یافته و مشکلات زندگی فردی و اجتماعی آنان برطرف گردد، در دفاع از کشور اسلامی موفق تر خواهند بود
سیدحسین علوی، فعال فرهنگی _ سیاسی استان، در یادداشتی اختصاصی به گلستان24، به موضوع «مدریت علوی» و مباحث مربوط به آن پرداخته است:
حضرت امیرالمومنین علی (ع) در خصوص «حقوق متقابل» نظامیان و سربازان بر جامعه و دولت اسلامی بر این اعتقاد بوده که اگر حقوق نظامیان بدرستی تحقّق یافته و مشکلات زندگی فردی و اجتماعی آنان برطرف گردد، در دفاع از کشور اسلامی موفق تر خواهند بود، که امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود:
- پس سپاهیان به فرمان خدا، پناهگاه استوار رعیت و زینت و وقار زمامداران، شکوه دین، و راههای تحقّق امنیت کشورند، امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد، و پایداری سپاهیان جز به خراج و مالیات رعیت انجام نمیشود که با آن برای جهاد با دشمن تقویت گردند، و برای اصلاح امور خویش به آن تکیه کنند، و نیازمندیهای خود را برطرف سازند.) نامه ۴۴: ۵۳ نهجالبلاغه معجم المفهرس محمد دشتی(
و نسبت به امور مادّی در زندگی اجتماعی نظامیان به فرماندهی کلّ قوای ارتش خود، «مالک اشتر» دستور میدهد که:برگزیدهترین فرماندهان سپاه تو، کسی باشد که از همه بیشتر به سربازان کمک رساند و از امکانات مالی خود بیشتر در اختیارشان گذارد، به اندازهای که خانوادههایشان در پُشت جبهه، و خودشان در آسایش کامل باشند، تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام تنها به یک چیز بیندیشند.همانا مهربانی تو نسبت به سربازان، دلهایشان را به تو میکشاند. محمد دشتی(نامه ۵۶: ۵۳ نهج البلاغه، معجم المفهرس)
تدابیر حضرت در پاسخ به تهدیدات نظامی:
حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) از هیچ تهدید نظامی نهراسید و قاطعانه هر تهدیدی را پاسخ داد، که نسبت به تهدید سران جنگ جَمَل (ناکثین) فرمود:
- شگفتا! ازمن خواستند به میدان نبرد آیم و برابر نیزههای آنان قرار گیرم و ضربتهای شمشیر آنها را تحمّل کنم، گریه گنندگان بر آنها بگریند، تاکنون کسی مرا از جنگ نترسانده و از ضربت شمشیر نهراسانده است، من به پروردگار خویش یقین داشته و در دین خود شک و تردیدی ندارم. (خطبه ۲۲ نهجالبلاغه)
در جایی دیگر فرمود:
- تا بودهام مرا از جنگ نترسانده و از ضربت شمشیر نهراساندهاند، من به وعده پیروزی که پروردگارم داده است استوارم. (خطبه ۱۷۴ نهجالبلاغه)
و نسبت به شایعات مخالفان که طرحهای نظامی امام علی (علیه السلام) را زیر سئوال بردند و افشاگرانه فرمود:
-خدا شما را بکشد که دل من از دست شما پر خون و سینهام از خشم شما مالامال است، کاسههای غم و اندوه را، جُرعه جُرعه به من نوشاندید و با نافرمانی و ذّلت پذیری، رأی و تدبیر مرا تباه کردید، تا آنجا که قریش در حق من گفت:
بی تردید پسر ابیطالب مردی دلیر است ولی دانش نظامی ندارد.
خدا پدرانشان را مزد دهد، آیا یکی از آنها تجربههای جنگی سخت و دشوار مرا دارد؟ یا در پیکار توانست از من پیشی گیرد؟ هنوز بیست ساله نشده، که در میدان نبرد حاضر بودم، هم اکنون که از شصت سال گذشتهام.
امّا دریغ، آن کس که فرمانش را اجراء نکنند، رأیی نخواهد داشت.» خطبه ۲۷ نهج البلاغه.
و آنگاه که معاویه، حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام را به جنگ تهدید کرد، در پاسخ او نوشت:
_معاویه! مرا به جنگ خواندهای، اگر راست میگویی مردم را بگذار و به جنگ من بیا و دو لشکر را از کشتار بازدار، تا بدانی پرده تاریک بر دل کدام یک از ما کشیده، و دیده چه کس پوشیده است؟ من ابوالحسن، کشنده جدّ و دایی و برادر تو در روز نبرد بدر، میباشم که سر آنان را شکافتم، همان شمشیر با من است و با همان قلب با دشمنانم ملاقات میکنم، نه بدعتی در دین گذاشته و نه پیامبر جدیدی برگزیدهام، من بر همان راه راست الهی قرار دارم که شما با اختیار رهایش کرده، و با اکراه پذیرفته بودید.
خیال کردی به خونخواهی عثمان آمدهای؟ در حالی که میدانی خون او به دست چه کسانی ریخته شده، اگر راست میگویی از آنها مطالبه کن، همانا من تو را در جنگ مینگرم که چونان شتران زیر بار سنگین مانده، فریاد و ناله سر میدهی، و میبینم که لشکریانت با بیصبری از ضربات پیاپی شمشیرها، و بلاهای سخت، و بر خاک افتادن مداوم تنها، مرا به کتاب خدا میخوانند در حالی که لشکریان تو، کافرند و در انکار، از بیعت کنندگانند و پیمان شکن.) نامه ۱۰ نهج البلاغه، معجمالمفهرس محمد دشتی.
تدبیر حضرت در رعایت حقوق دشمن
امام علی)علیه السلام( در آغاز جنگ به سربازان خود رهنمود میداد که:
با دشمن جنگ را آغاز نکنید تا آنها شروع کنند، زیرا سپاس خداوندی را که حجّت با شماست، و آغازگر جنگ نبودن، تا آن که دشمن بجنگ روی آورد، حجّت دیگر بر حقّانیت شما خواهد بود، اگر به اذن خدا شکست خوردند و گریختند، آن کس را که پُشت کرده مکشید، و آن را که دفاع نمیتواند آسیب نرسانید، و مجروحان را نکشید. (نامه ۱۴ نهجالبلاغه، معجمالمفهرس محمد دشتی)
که عناوین نامه ۱۴ نهج البلاغه به شرح زیر است:
آموزش اخلاقی در جنگ
۱- آغازگر جنگ نبودن لا تقاتلوهم حتّی یبدؤوکم نامه
۲- پرهیز از کشتن فراریان فلاتقتلوا مدبرا نامه
۳- پرهیز از آزار ناتوانها ولاتصیبوا معورا نامه
۴- پرهیز از کشتن مجروحان ولاتجهزوا علی جریح نامه
۵- پرهیز از آزار رساندن به زنان و لاتهیجو النسّاء بأذی نامه
انتهای پیام/
ارسال نظر