4 Battlefield
درحالی قرار است این بازی برای دستگاهXbox اپدیت شود که این بازی هم، مانند سری بازیهای ندای وظیفه کاملا هماهنگ با سیاستهای آمریکا پیش میرود و در نسخه سوم خود علنا ایرانیان را به عنوان دشمن مقابل گیمر، معرفی کرده بود.
سازنده: DICE Studios
ناشر: EA Games
سبک: اکشن/شوتر اول شخص
مدها: تک نفره/چند نفره آنلاین
پلتفرم: PS3/Xbox360/PC/PS4/Xbox One
توضیح: درحالی قرار است این بازی برای دستگاهXbox اپدیت شود که این بازی هم، مانند سری بازیهای ندای وظیفه کاملا هماهنگ با سیاستهای آمریکا پیش میرود و در نسخه سوم خود علنا ایرانیان را به عنوان دشمن مقابل گیمر، معرفی کرده بود.
خلاصه داستان : داستان حدود ۶ سال پس از درگیریهای نسخه سوم در سال ۲۰۲۰ روایت میشود و مأموریتهای یک جوخه از تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را به تصویر میکشد. در این سالها، دنیا در هرج و مرج کامل به سر میبرد و احتمال میرود که جنگ خونینی میان ابرقدرتهای جهان، به خصوص آمریکا و روسیه سر بگیرد. در این بین، برخی از کشورهای قدرتمند آسیایی نظیر چین، تحت سلطه یکی از ژنرالهای قدرت طلب ارتش، از شرایط بحرانی استفاده کرده و علاوه بر نشانه رفتن اوضاع نابسامان داخلی، وارد نزاع این دو کشور میشود.
درون مایه اصلی این بازی : درنسخه سوم این بازی به وضوح به ایران ستیزی پرداخته شده بود. دشمنان، ایرانی معرفی شده و حتی در نقشه موجود در بازی کوه دماوند، خلیج فارس و بعضی مناطق دیگر ایران هم ذکر شده بود.
اما در نسخه 4 این بازی، رویکرد سازندگان به سمت روسیه و چین گرایش یافته است این بار قرار است گیمر در نقش یک آمریکایی قهرمان ظاهر شده و درمقابل نیروهای روسی و نیروهای چینی که به کمک روس آمدهاند بایستد.
- برعکس نشان دادن تروریست
نکته مشترک بازیهای آمریکایی، قهرمان نشان دادن نیروهای آمریکایی است. نیروهایی که یا برای نجات جهان پیش قدم شدهاند و یا مظلوم واقع شده و باید درمقابل قدرت تروریستی نیروی مقابل مبارزه کنند و تروریست کسی است که برعلیه آمریکا وارد عمل میشود.
- توجیه افکار عمومی برای اقدامات آمریکا
به راحتی میتوان وجود جریانی در آمریکا را برای آمادهسازی افکار عمومی آمریکا برای مبارزه و یا جنگ با کشور روسیه احساس کرد. این جریان هم در بازیهای کامپیوتری مانند ندای وظیفه و هم در فیلمهای آمریکا از جمله کاپیتان آمریکایی میتوان دید. البته دربعضی مواقع کشور چین نیز مورد این حملات رسانهای قرار میگیرد اما روسیه پای ثابت اینگونه بازیهاست.
- تعریف دشمن
همانگونه که درمورد قبل به آن اشاره شد آمریکا با رویکردی کاملا حساب شده از مدتها پیش از وقوع هر حادثهای، دشمن موردنظر خود را برای مردمش و حتی جهان تعریف میکند و آنقدر این کار به صورت مکرر و مداوم انجام میشود که دیگر برای آمریکاییها و یا مردم جهان به مسالهای کاملا قابل باور تبدیل میشود طوری که دیگر کاملا با ان مفهوم عجین شده و او را بهراستی دشمن میدانند. این اتفاق در این بازی نیز افتاده است. در نسخه 3 آن ایرانیان به عنوان دشمن معرفی شده بودند و در این نسخه روس و چین.
- آمریکا قدرت نجات بخش جهان
کاملا مشخص است که آمریکا نسبت به کشور روسیه احساس خطر میکند لذا بخشی از تمرکز خود را روی حمله رسانهای به این کشور معطوف کرده است. درواقع آمریکا نسبت به دوکشور روسیه و چین که مانند آمریکا از حق وتو برخوردارند اما همیشه هماهنگ با آمریکا عمل نمیکنند نگران است پس بلافاصله خط داستانی فیلمها و بازیهایش را به این سمت متمایل کرده است. درواقع آمریکا به محض احساس کوچکترین مشکلی، سریعا آن را درکارهای تصویری خود انعکاس میدهد تا اگر حریف، حرکت دیگری انجام داد آمریکا کاملا افکار عمومیش را برای مقابله با آن آماده کرده باشد.
خاحش میکنم