تهیه کننده این فیلم به این مکان ها بادید مکان فرهنگی نگاه می کند. که با برپائی نظام جمهوری اسلامی این مکان های به قول خودشان خیلی مهم، تعطیل شده اند.

تبلیغ میگساری توسط داعش رسانه‌ای «بی‌بی‌سی» +ویدئو

به گزارش گلستان 24، غرب به وسیله بازوهای فرهنگی و روانی خود، که راس آن شبکه های ماهواره ای از جمله شبکه "بی بی سی فارسی" است، بطور نظام مند بدنبال ضربه زدن به مبانی عقیدتی مردم ایران است.

 

این شبکه در راستای ترویج میخواری و میگساری گزارشی را که از کشور ترکیه تهیه شده، پخش می کند. در این فیلم سعی شده با سیاه نمایی این که در ایران مشروبات الکلی به وفور پیدا می شود ولی مکانی به نام میخانه به دست فراموشی سپرده شده است یک نوع تقدس به این نوع مکان ها داده شود.

 

تهیه کننده این فیلم به این مکان ها با دید مکان فرهنگی نگاه می کند که با برپائی نظام جمهوری اسلامی این مکان های به قول خودشان خیلی مهم، تعطیل شده اند.

 

در بخشی از این مصاحبه آمده است که «می ترسم که دخترم برسه به سن من و دیگه در ترکیه میخانه نمانده باشه».

 

فیلم

 

در ادامه به طور اجمال دلائل حرمت میگساری از نظر اسلام و دانشمندان، روان شناسان و پزشکان جوامع غربی را بیان می کنیم و مضرات فراوان آن را متذکر می شویم. 

سوال

علت حرام بودن مشروبات الکلی چیست؟ مگر در قرآن نگفته که خاصیت هایی هم دارد؟ خاصیت های آن چیست؟ اگر ضرر دارد چرا غربی ها که مدام مصرف می کنند مشکلی برایشان پیش نمی آید؟


جواب اجمالی: ضررهای شراب آن قدر زیاد است که به گفته یکی از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت کند درب نیمی از میخانه ها را ببندند، می توان ضمانت کرد که از نیمی از بیمارستان ها و تیمارستان ها بی نیاز شویم».

به خاطر همین آثار منفی و خانمانسوز شراب خواری است که اسلام نوشیدن شراب را اگر چه یک قطره و برای چشیدن باشدتحریم کرده است. اگر کسی اندکی انصاف داشته باشد و تنها به عوارض ظاهری میگساری در جوامع مختلف اگر کسی اندکی انصاف داشته باشد و تنها به عوارض ظاهری میگساری در جوامع مختلف بپردازد، حکمت بالغه این حکم الهی را از صمیم دل تأیید خواهد کرد. به ویژه در زمان حاضر چرا که در این زمان به جهت زندگی ماشینی و سرعت برقراری عقل و اعتدال ضرورت بیشتری دارد، چنان که امروزه در بسیاری از کشورها برای صاحبان مشاغل حساس میگساری ممنوع است.

 

پاسخ تفصیلی:

شراب در شریعت اسلام به صورت تدریجی حرام گردیده است. با این توضیح که: از آنجایی که شراب خواری و میگساری در زمان جاهلیت و قبل از اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت یک بلای عمومی در آمده بود، اسلام نمی خواست بدون رعایت "اصول روانی و اجتماعی"، با این بلا و معضل عمومی به مبارزه برخیزد. زیرا، این گونه مبارزه چه بسا آثار سوئی را به دنبال داشت. بنابراین، از روش تحریم تدریجی برای ریشه کن کردن میگساری که به صورت یک عادت در رگ و پوست آنها نفوذ کرده بود، استفاده کرد.

 

به این ترتیب که نخست در برخی از سوره های مکی (سوره هایی که در مکه مکرمه نازل شده اند)، اشاراتی به زشتی این کار نمود. چنانکه در آیة 67 سوره نحل می فرماید: "از میوههای درخت نخل و انگور، مسکرات و روزی های پاکیزه فراهم می کنید"(1) که در اینجا، مسکرات را درست در مقابل روزی های پاک [ رزقاً حسناً ] قرار داده است و آن را یک نوشیدنی ناپاک و آلوده شمرده است.

 

در مرحلة دوم دستور قاطع تری در زمینه منع شراب خواری نازل گشت تا افکار را برای تحریم نهایی آماده تر سازد بدین شکل که گروهی از اصحاب خدمت پیامبر گرامی اسلام آمدند. عرض کردند: حکم شراب و قمار که عقل را زایل، و مال را تباه می کند، بیان فرمایید.(2) در این هنگام آیة 219 سورة بقره نازل شد که می فرماید: یَسْئَلُونَکَ عَنِ الخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهما اِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعَ لِلنّاسِ وَ اِثْمُهُما اَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما. یعنی دربارة شراب و قمار از تو سؤال می کنند، بگو: در آنها گناه بزرگی است و منافع (از نظر مادی) برای مردم در بر دارند (ولی) گناه آنها از نفع آنها بیشتر است.

 

مراد ازمنافع شراب که قران بیان کرده است یا منافع مادی است که احیانا ازطریق فروش شراب حاصل می شود ویامنافع خیالی است که به خاطر تخدیر حاصل ازمستی شراب وغفلت ازغصه ها واندوه ها به دست می آید یعنی ممکن است شراب منافع وسودی هم داشته باشد ولی این منافع مادی زودگذردر برابر زیان های فوق العاده اخلاقی و اجتماعی و بهداشتی شراب، بسیار نا چیز است.

 

در مرحلة بعد به دنبال آن در آیة 43 سورة نساء، به مسلمانان صریحاً دستور داده شد که در حال مستی هرگز نماز نخوانند تا بدانند با خدای خود چه می گویند. البته مفهوم این آیه، آن نبود که در غیر حال نماز، نوشیدن شراب مجاز بود، بلکه برنامه همان برنامه تحریم تدریجی و مرحله به مرحله بود.


و سرانجام با آشنایی مسلمانان به احکام اسلام و آمادگی فکری آنها برای ریشه کن ساختن این مفسده بزرگِ اجتماعی، دستور نهایی، با صراحت کامل و بیان قاطع که حتی بهانه جویان هم نتوانند به آن ایراد بگیرند، نازل گردید. و آن آیه 90 سورة مائده بود که می فرماید: یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا اِنَّما الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْاَنْصابُ و الْاَزْلمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ یعنی ای کسانی که ایمان آوردهاید شراب و قمار و بتها و ازلام (که یک نوع بخت آزمایی بوده)پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.

 


در این آیه با تعبیرات گوناگون ممنوعیت این کار مورد تأکید قرار گرفته است و کمال قاطعیت این تحریم از کلمه فَاجْتَنِبُوهُ معلوم می شود چرا که اجتناب مفهومی رساتر از نهی دارد. زیرا معنی اجتناب، فاصله گرفتن و نزدیک نشدن است که به مراتب از جملة "ننوشید" رساتر است.


از آنجا که قرآن و عترت را نمی توان جدای از یکدیگر تصور نمود شایسته است برخی روایاتی که در این رابطه به دست ما رسیده را نیز به اختصار بیان نماییم.

 

ریان بن صلت می گوید: از امام رضا(علیه السلام) شنیدم که می فرمود: «ما بعث الله نبیا قط الا بتحریم الخمر ....» خداوند هرگز پیامبری را مبعوث نساخته مگر به تحریم شراب الکلی.(3) در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما بعث الله نبیا قط الا و فی علم الله انه اذا اکمل له دینه کان فیه تحریم الخمر و لم یزل الخمر حراما ...» خداوند هرگز پیامبری را مبعوث نساخت مگر اینکه در علم خدا مقرر بود که هنگامی که دین آن پیامبر را کامل کرد, در آن تحریم خمر هم خواهد بود و خمر همواره حرام بود.(4)

 

«لم یزل» از افعال ناقصه و به معنای استمرار است و این جمله و جمله پیش از آن به روشنی نشان می دهد که شرب خمر در همه ادیان حرام بوده و انسانها از پیش خود آن را حلال شمرده اند.


ضرر شراب خواری درخروج از حد اعتدال و زایل شدن عقل خلاصه نمی شود واین یکی از حکمت های حکم است، ضررهای بس گرانی که بر اثر شراب خواری بر روح و جسم انسان وارد می شود، به گونه است که داد و فغان دانشمندان، روان شناسان و پزشکان جوامع غربی را نیز درآورده است،

 

در این جا نظریه دانشمندان را در مورد زیان های شراب به طور فشرده بیان می کنیم:


1. اثر الکل در عمر انسان. یکی از دانشمندان مشهور غرب اظهار می دارد که هرگاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الکلی، 51 نفر بمیرند، در مقابل از جوان های غیر معتاد، 10 نفر هم تلف نمی شوند. دانشمند مشهور دیگری ثابت کرده است که جوان های 20 ساله، که انتظار می روند پنجاه سال عمر کنند در اثر نوشیدن الکل، بیشتر از 35 سال عمر نمی کنند.


2. اثر الکل در نسل بشر. دانشمندان به تجربه ثابت کرده اند، کسی که در حین انقاد نطفه مست است، 35 درصد از عوارض الکلیسم حاد را به فرزند خود منتقل می کند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر می شود، براساس آماری که در این زمینه وجود دارد، کودکانی که زودتر از وقت طبیعی به دنیا آمده اند، از پدران و مادران الکلی 45 درصد و از مادران الکلی 31 درصد و از پدران الکلی 17 درصد بوده اند. کودکانی که هنگام تولد توانایی زندگی را ندارند، از پدران الکلی 6 درصد و از مادران الکلی 45 درصد و نیز کودکانی که فاقد نیروی کافی عقلایی و روحی بوده اند، از مادران الکلی 75 درصد و از پدران الکلی نیز 75 درصد بوده است.


3. اثر الکل در اخلاق. در شخص الکلی عاطفه خانوادگی و محبت نسبت به زن و فرزند ضعیف می شود، به طوری که مکرر دیده شده که پدرانی، فرزندان خود را با دست خود کشته اند.


4. زیان های اجتماعی الکل. طبق آماری که «انیستتوی» پزشکی قانونی شهر «نیون» در 1961 تهیه نموده است، جرایم اجتماعی الکلیست ها از این قرار است:

 

مرتکبین قتل های عمومی 50 درصد. ضرب و جرح ها در اثر نوشیدن الکل 8:77 درصد. سرقت های مربوط به الکلیست ها 5:88 درصد. جرایم جنسی مربوط به الکلیست ها 8:88 درصد می باشد. این آمار نشان می دهد که اکثریت قاطع جنایات و جرایم بزرگ در حال مستی روی می دهد.


خلاصه ضررهای شراب آن قدر زیاد است که به گفته یکی از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت کند درب نیمی از میخانه ها را ببندند، می توان ضمانت کرد که از نیمی از بیمارستان ها و تیمارستان ها بی نیاز شویم».(5) به خاطر همین آثار منفی و خانمانسوز شراب خواری است که اسلام نوشیدن شراب را اگر چه یک قطره و برای چشیدن باشدتحریم کرده است.اگر کسی اندکی انصاف داشته باشد و تنها به عوارض ظاهری میگساری در جوامع مختلف بپردازد، حکمت بالغه این حکم الهی را از صمیم دل تأیید خواهد کرد. به ویژه در زمان حاضر چرا که در این زمان به جهت زندگی ماشینی و سرعت برقراری عقل و اعتدال ضرورت بیشتری دارد، چنان که امروزه در بسیاری از کشورها برای صاحبان مشاغل حساس میگساری ممنوع است.

در آخر متذکر می شویم علت نامگذاری شبکه بی بی سی به «داعش رسانه ای» این است که اگر داعش با کج فهمی و جمود فکری با نام اسلام جان مردم را می گیرد و اسلام عقلانی و منطقی را اسلام خشونت بار معرفی می کند؛ این رسانه هم با برنامه های دروغین و غیر اخلاقی، با نام حقیقت، افکار سالم جوان ها را نشانه رفته است و موجبات ضلالت جوانان را فراهم می کند که این مستند یکی از هزاران برنامه های این شبکه هست این رسانه معاند با پخش این مستند نوعی دهن کجی به آموزه های اسلام ناب محمدی می کند چرا که در اسلام ترویج گناه هم گناه محسوب می شود.

پاورقی:

1. وَ مِنَ الثَّمَراتِ اَلنَّخیلُ وَ الْاَعْنابُ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سُکْراً وَ رِزْقاً حَسَناً.


2. جمعی از نویسندگان، زیرنظرآیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج2، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، ص73.


3. الطوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، ج9، ص102.


4. همان.


5. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 2، ص 74، تهران، دارالکتب، چاپ پانزدهم، 1362.

ارسال نظر

آخرین اخبار