بازی The Sims 4
اولین سری از این مجموعه بازی در فوریه سال ۲۰۰۰ به بازار آمد و نیز نسخۀ آخر آن با عنوان The Sims4در تاریخ ۲ سپتامبر منتشر خواهد شد.
سازنده:maxis
انتشار: EA
سبک:استراتژی/شبیه ساز زندگی
پلتفورم:pc,xbox360,ps3
درجه سنی:T
خلاصهای از مجموعهTheSims:
به گزارش گلستان 24 : اولین سری از این مجموعه بازی در فوریه سال ۲۰۰۰ به بازار آمد و نیز نسخۀ آخر آن با عنوان The Sims4در تاریخ ۲ سپتامبر منتشر خواهد شد. اگر در نسخههای اولیه دایرۀ محدودی از فعالیتها، روابط و ابزار در اختیار کاربر قرار داشت با پیشرفت بازی امروز گسترۀ قابل توجهی از امکانات برای رسیدن به نزدیکترین شبیهسازی با عالم واقع در اختیار مخاطب این بازی قرار دارد.
ایدۀ این بازی در ابتدا خلق فضایی بود به منظور ارتقا تواناییهای فردی گیمرها و ارتقا سطح قابلیتهایشان در روابط اجتماعی. در این بازی شرایط به کل فرق میکند. داستانی در کار نیست. قرار نیست دنبال کسی بروید یا از دست کسی فرار کنید. به کسی تیر اندازی نمیکنید و کسی هم به شما تیر اندازی نمیکند. نه قرار است شیئی پیدا کنید و نه بنا است معمایی حل شود. ماجرا سادهتر از این حرفهاست.
یک شخصیت را در نظر بیاورید؛ از خودتان تا شخصی که دوست دارید جای او باشید. یک شخصیت با تمام خصوصیات ظاهری و درونی با همه جزئیات که از او در خاطر دارید، که بازی این امکان را به شما میدهد تا ویژگیهای این شخصیت را آنطور که خودتان میخواهید معین کنید. مقداری پول به شما داده میشود. با مقداری از این پول باید خانهای بخرید و یا در یک قطعه زمین خانهای بسازید و باقی پول را نیز برای خرید وسایل خانه و مایحتاج و خورد و خوراک کنار بگذارید. از این لحظه بازی شروع میشود.
درون مایه اصلی بازی:
میبینید که با وجود اینکه در ظاهر، داستانی در کار وجود ندارد اما داستان زندگی شبیهساز شما، به دلیل جبری که در محیط بازی گنجانده شده، به دست خودتان رقم خواهد خورد. البته این جبر نیز قابل تعمیم به جبری است که از نظر برخی در عالم واقع وجود دارد و انسانها را به انجام پارهای فعالیتهای روزانه و شاید تکراری وا میدارد. فعالیتهایی که احتمالا به شخصه علاقهای به انجام آن نداشته اما برای عقب نماندن از غافله – جامعه – مجبور به انجام آنها هستند.
در این بازی با محوریت شبیه ساز خود میتوانید زندگی را بر مدار اخلاق بنا کنید و یا اصلا بیتفاوت به هر اصلی به گذران آن بپردازید! حسی که در این کار نهفته قابل مقایسه با حس یک راهنما نسبت به زیر دست خود و یا در مرتبهای قابل مقایسه با حسی است که معبود در رابطهاش با مخلوق دارد. حال در نظر بگیرید تلقی گیمرها را از جبر و اختیار در جهان و نمودی که از این تلقی در بازی جریان مییابد.
اماچرا چنین بازیای در رده بندی سنی جهانی یک بازی نوجوانانه معرفی شده است؟ سن جوانی در کشورهای غربی مصادف است با تولد ۱۸ سالگی. سنی که شخص در آن به استقلال میرسد و برای یافتن کار و یا ادامه تحصیل و تجربۀ تازهای از زندگی از خانواده جدا میشود. در این مرحله او باید بداند که چه کاری را دوست دارد و برای تشکیل یک زندگی باید چه مهارتهایی را دارا باشد.
بنابراین چه سنی بهتر از نوجوانی؟ دورهای که در آن میتوان به شمایلی از آنچه در چهار و یا پنج سال آینده در پیش رو خواهد بود برسیم. نوجوان از رایانه استفاده میکند و در تجربیاتی که شاید به دلیل نوع فرهنگ و یا تربیت وی آسیبی را برای فکر او در پی نخواهد داشت، دست به تجربیات نامحدود فردی و اجتماعی میزند. بازی این امکان را در اختیار کابر قرار میدهد که علاوه بر روابط با افراد در جامعه به تجربه روابط خصوصی و حتی زناشویی دست بزند! گسترۀ این روابط از آشنایی و قرار ملاقات و تجربیات مختلف ابتدایی شروع میشود تا ازدواج و تشکیل خانواده و بچه دار شدن.
همه چیز کلی است. برقراری ارتباط، ایجاد عشق و علاقه، ارتقا آن به ازدواج و در نهایت بچه دار شدن. اما باید دید همین شکل کلی از روابط تا چه میزان با فرهنگ و تربیت فردی و اجتماعی کشور مسلمانی چون ایران در تناسب است. آیا اینجا هم جوانان با پا گذاشتن به سن ۱۸ سالگی از خانواده جدا شده و به استقلال میرسند؟
این ایرادی است که به کلیت بازی وارد میشود. اما در جزئیات بازی چنان امکاناتی را در اختیار شما قرار میدهد که اگر واجد ذهنی با حد نسبی کنجکاوی باشید، به سختی میتوانید از تجربه آنها صرف نظر کنید. این امر از مردم آزاری ،خرید و به ایجاد روابط متعدد با دیگر شبیهسازها میرسد. در این نکته، بازی به قدری کاربر را آزاد میگذارد که میتواند به بررسی روابط با شبیهسازان همجنس حتی در حدود خانوادگی دست بزند. حال تصور کنید نوجوانی را در کشور خودمان که هنوز به تصویری درست از روابط اجتماعی نرسیده، این بازی را انجام دهد.
در این بازی شخصیت های شبیه ساز می توانند از نظر جنسی با یکدیگر رابطه نزدیک برقرار کنند. این امر در موارد جنس مخالف به طور مشخص حاوی احساسی است که می توان از آن به سکس فانتزی یاد کرد که در گیمر نوجوان و حتی بزرگسال به ته نشین های احساسی می انجامد. حال تصور کنید این اتفاق ما بین شبیه ساز یک کاربر با شبیه ساز کاربر دیگر در محیط شبکه و یا فضای آنلاین به وقوع بپیوندد.پشت هر یک از شبیه سازها با شکل و ظاهر و هویت مشخص، فردی باهویت مستقل وجود دارد که دارای سطحی از اراده و احساس است.وجود همین، امر احساسی را در کاربر برخواهد انگیخت که ته نشین آن عمیق تر و بعضا مخرب تر از حالت عادی بازی خواهد بود.
با اطلاعات اندکی که سازندگان بازی در اختیار قرار داده اند، درSims4 شاهد احساسات و روابط عاطفی عمیق و تجربه های متنوع بر روی گیمرها خواهیم بود.
القائات بازی:
- اجتماعی شدن به سبک غربی در همه موضوعات
- محور هر تصمیم و انجام هر کاری با خود فرد است.
- اصالت با خود دانی انسان می باشد.
- به دلیل جبری که در محیط بازی گنجانده شده و گیمر، این محیط شبیه ساز را نمونه ای از جهان واقع می داند، تلقی او از جهان نیز جهانی جبری میشود.
- امکان تجربه هر کاری به طور نامحدود
- عادی سازی و تجربه روابط جنسی در حد رابطه با همجنس و محارم
ارسال نظر