امروزه افراد بسیاری به ایجاد مزارع بیت کوین رو آورده‌اند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. فاکتور‌هایی مانند میزان مصرف برق و بازگشت سرمایه در فرایند تولید بیت کوین اهمیت زیادی دارند که در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

فرض را بر این می‌گذاریم که بیت کوین را می‌شناسید و در مورد این ارز دیجیتال محبوب اطلاعات کافی دارید. بنابراین در این بخش سعی می‌کنیم تنها در مورد نحوه استخراج بیت کوین با زبان ساده توضیح بدهیم.

0001

بلاک چین بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین بیت کوین بر اساس یک الگوریتم با نام «اجماع اثبات کار» فعالیت می‌کند. برای اینکه بلاک‌ها در این شبکه ایجاد شوند و به زنجیره‌های دیگر بپیوندند لازم است که ماینر‌هایی این کار را به انجام برسانند. اما ماینر‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

هنگامی که کاربران روی شبکه بلاک چین بیت کوین تراکنش‌هایی انجام می‌دهند این تراکنش‌ها باید تأیید شود و به ثبت برسد. برای تأیید این تراکنش‌ها معادلات و توابعی از ریاضی مطرح می‌شود که در صورت حل آن‌ها، تراکنش مورد نظر به امضا می‌رسد.

بیت کوین چگونه استخراج می ‌شود؟

شبکه بین کوین غیرمتمرکز است و با فعالیت ماینر‌های ناشناس در سرتاسر جهان، حفظ می‌شود. این ماینر‌ها با استفاده از دستگاه‌هایی که پردازنده‌های قوی دارند توابع ریاضی پیچیده را حل می‌کنند. با حل این معادلات، تراکنش‌ها تأیید و بلاک‌های شبکه تشکیل می‌شود تا به دیگر زنجیره‌ها در شبکه بپیوندد. در نتیجه شبکه سرپا می‌ماند و حفظ می‌شود.

ماینر‌ها در قبال این فعالیت، پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش همان استخراج بیت کوین است. به معادلات پیچیده ریاضی مورد نظر هش گفته می‌شود؛ هر چه یک ماینر بتواند معادلات بیشتر در زمان کوتاه‌تری انجام دهد واحد‌های بیشتری از بیت کوین دریافت می‌کند. به عبارتی هر چه نرخ هش بالاتر باشد سوددهی بیشتر است.

تجهیزات مورد نیاز استخراج بیت کوین

برای ماینینگ بیت کوین لازم است تجهیزات و شرایطی فراهم شود. این شرایط برای مزارع کوچک و بزرگ متفاوت است؛ اما در یک قاعده کلی موارد زیر برای استخراج لازم است:

  • دستگاه ماینر ایسیک (ASIC)
  • کیف پول بیت کوین
  • اینترنت ثابت ADSL یا TD-LTE
  • برق و تجیزات برقی
  • تجهیزات تهویه

دستگاه استخراج بیت کوین

اوایل شروع به کار بیت کوین، افراد می‌توانستند از طریق پردازنده کامپیوتر‌های خود، روزانه بیش از پنجاه سکه بیت کوین استخراج کنند. اگر می‌خواهید بدانید هم اکنون بیت کوین چه قیمتی دارد، یک سر به بازار صرافی آنلاین (تبدیل) بزنید.

امروزه شبکه بیت کوین گسترش زیادی پیدا کرده است و ماینر‌های قدرتمند‌تری روی کار آمده‌اند؛ بنابراین استخراج از طریق CPU دیگر پاسخگو و به صرفه نیست. بنابراین اگر قصد کسب درآمد از طریق ماینینگ ارز دیجیتال را دارید بهتر است از دستگاه‌های ایسیک (ASIC) استفاده کنید.

ویژگی‌های دستگاه ماینر بیت کوین

این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند. قدرت پردازش و نرخ هش، میزان برق مصرفی، قیمت وغیره در این دستگاه‌ها متفاوت است. در ادامه چند فاکتور مهم خرید دستگاه استخراج بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

قدرت پردازش دستگاه ماینینگ

قدرت هر ایسیک را بر حسب تراهش بر ثانیه نشان می‌دهند؛ مثلا دستگاه Bitmain Antminer S19 قدرت پردازش 95TH/S دارد. هنگام خرید دستگاه باید به این مقدار توجه داشته باشید و آن را لحاظ کنید. هر چه نرخ هش دستگاه بالاتر باشد قادر هستید واحد‌های بیشتری از بیت کوین را استخراج کنید.

0002

مصرف برق ماینر

یکی از اطلاعاتی که هنگام خرید این ماینر‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد مصرف برق دستگاه بر حسب وات است؛ برای مثال میزان برق مصرفی دستگاه‌های ایسیک Bitmain Antminer S19 2022 برابر با 3010W است.

این فاکتور روی سوددهی فرایند ماینینگ تأثیر مستقیمی می‌گذارد؛ هر چه مصرف برق کمتر باشد و قدرت دستگاه بالاتر، سوددهی دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.

قیمت دستگاه استخراج بیت کوین

این دستگاه‌ها قیمت‌های مختلفی دارند و شما با توجه به میزان سرمایه خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. آنچه که در استخراج بیت کوین اهمیت دارد زمان بازگشت سرمایه است؛ یعنی اگر بودجه‌تان می‌رسد دستگاه‌هایی با قیمت بالا خریداری کنید، این سرمایه پس از مدت زمانی به شما باز خواهد گشت.

برند و مدل دستگاه ایسیک

ماینر‌ها برند‌های مختلفی دارند که هر یک در مدل‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه چند نمونه از بهترین برند‌های دستگاه ماینینگ بیت کوین را بر اساس اعتبار و محبوبیت معرفی می‌کنیم:

  • دستگاه‌های انت ماینر (Antminer) برند بیت مین (Bitmain)
  • دستگاه‌های واتس ماینر (Whatsminer) برند مایکرو بی‌تی (MicroBT)
  • دستگاه‌های آوالون (Avalon) برند کنان (Cannan)
  • دستگاه‌های ترمیناتور (Terminator) برند اینوسیلیکون (Innosilicon)
  • دستگاه‌های ایبیت (Ebit) برند ایبینگ (Ebang)

کیف پول بیت کوین

برای ذخیره‌سازی و نگهداری بیت کوین نیاز به یک کیف پول امن دارید. شما باید بهترین کیف پول‌های بیت کوین را بشناسید و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. بهترین کیف پول‌ها، آن‌هایی هستند که کاربری آسان داشته باشند و بتوانند امنیت کامل را برای دارایی شما فراهم کنند. برخی کیف پول‌ها از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و این برای افرادی که در سبد خود چند ارز دیجیتال دارند می‌تواند مناسب باشد.

اگر شما هم چنین قصدی دارید سعی کنید بهترین سبد ارز دیجیتال را داشته باشید و اطلاعات کافی در مورد آن کسب کنید. والت‌های بیت کوین تنوع زیادی دارند که برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کیف پول موبایلی تراست والت (Trust Wallet)
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)
  • کیف پول موبایلی My celium
  • کیف پول موبایلی بلو والت (Blue Wallet)
  • کیف پول دسکتاپ و موبایل Electrum
  • کیف پول دسکتاپ و موبایل Exodus
  • کیف پول موبایلی Bitcoin Wallet
  • کیف پول تحت وب Blockchain.com

اینترنت برای استخراج

اینترنت یکی از موارد مهم در فرایند ماینینگ است. حجم و سرعت اینترنت آن چنان مهم نیست بلکه مهم‌ترین فاکتور در رابطه با اینترنت، پایدار بودن آن است. در صورت قطع و وصلی اینترنت در فرایند استخراج خلل ایجاد می‌شود و افراد ماینر را متحمل زیان می‌کند. اینترنت‌های ثابت TD-LTE و ADSL برای انجام این کار بهترین گزینه هستند.

مصرف برق بیت کوین

احتمالا در مورد مصرف استخراج برق بیت کوین بسیار شنیده‌اید. برق جزو جدانشدنی ماینینگ بیت کوین است و بدون آن، فرایند تولید بیت کوین انجام نمی‌شود. مصرف برق با توجه به گستردگی مزارع بیت کوین متفاوت است و گاه می‌تواند بسیار هزینه بر باشد.

برق کافی، تجهیزات برقی و کابل‌های مناسب باید فراهم شود تا شما بتوانید یک کسب و کار مطلوب از طریق بیت کوین داشته باشید. اکثر مزارع استخراج بیت کوین را خارج از شهر راه‌اندازی می‌کنند و برق‌رسانی به این فارم‌ها ممکن است مشکل‌تر باشد. در کشور ما استفاده از برق خانگی و یارانه‌ای برای انجام این فرایند ممنوع است.

تهویه مناسب

دستگاه‌های استخراج‌کننده بیت کوین در حین فعالیت بسیار داغ می‌شوند و این موضوع می‌تواند کارایی و عمر مفید این دستگاه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای این مشکل باید انجام بدهید ایجاد تهویه مناسب است. برای این کار تجهیزات و فن‌هایی در بازار وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. با توجه به بزرگی و کوچکی فارم، تعداد و قدرت فن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

0003

سخن پایانی

راهنمای استخراج بیت کوین را در اختیار شما قرار دادیم و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این فرایند را معرفی کردیم. دستگاه ایسیک اصلی‌ترین تجهیزات است که مدل‌های مختلفی دارد. آنچه که در مورد این دستگاه‌ها اهمیت دارد، سودآوری، زمان بازگشت سرمایه و طول عمر آن‌ها است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار