رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان پیش‌بینی کرد با توجه به شرایط آب و هوایی، در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان دانه روغنی سویا کاشته شود.

پیش‌بینی کشت ۱۲ هزار هکتار دانه روغنی سویا در گلستان

به گزارش گلستان 24، علی موسی‌خانی اظهار کرد: پارسال حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار سویا در گلستان کشت شد و از این زمین‌ها افزون بر ۱۲ الی ۱۳ هزار تن محصول به دست آمد.

وی ادامه داد: کشت سویا در استان گلستان پس از برداشت محصولات پاییزه آغاز می‌شود. در زمان حاضر بیش از ۹۰ درصد کلزا برداشت شده و برداشت محصول گندم نیز در حال انجام است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان در پاسخ به این پرسش که آیا کشت سویا در گلستان از لحاظ اقتصادی به صرفه است، گفت: محصول سویا جزو دانه‌های روغنی است و با توجه به اینکه در کشور وابستگی ۹۰ درصدی به روغن و کنجاله وجود دارد کشت محصولاتی مانند سویا، کلزا، آفتابگردان و کنجاله جزو سیاست‌های دولت است تا در این بخش‌ها به خودکفایی برسیم.

وی در خصوص گلایه برخی سویاکاران گلستانی از کیفیت نامطلوب بذر سویا توضیح داد: بذرهای غیراستاندارد و بدون برچسب مورد تایید و تحت کنترل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی نیست.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان یادآور شد: پارسال با پنج شرکت تولیدکننده بذر برای تهیه ارقام مختلف مانند کتول، تپور، ساری، سامان و... هماهنگی انجام شد اما با توجه به شرایط آب و هوایی پاییز گذشته و بارندگی‌های متناوب، کشاورزانی که در تکثیر بذر با شرکت‌ها مشارکت داشتند برای تحویل بذر استاندارد دچار مشکل شدند و بذر با رطوبت بالاتر تحویل گرفتند.

موسی‌خانی گفت: سال گذشته ۳۶۰ تن بذر سویا در گلستان به تولید رسید که این بذرها پس از بوجاری توسط شرکت‌های موردنظر، برچسب‌گذاری شد.

وی تاکید کرد: هر رقم یک عمری دارد و گاهی اوقات از لحاظ فنی نیاز است با ارقام جدید جایگزین شود اما کشاورزان اصرار دارند بدون توجه به این نکته فنی به کشت ارقام قبلی ادامه دهند، امسال بذر سویا در ارقام دیگر وجود دارد اما کشاورز اصرار به کشت یک رقمی دارد که عمر مفید آن به اتمام رسیده است‌.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار