رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان:

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان گفت: میزان قابل‌توجهی زمین در کشور تامین شده و بخشی از آنها در قالب پروژه‌های تعریف‌شده به پیمانکاران و یا مردم تحویل داده شد تا ساخت‌وساز انجام شود اما مساله این است که کشورمان در شرایط فعلی مستعد ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیست و مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد توان تامین ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده مسکن را ندارند.

کشورمان در شرایط فعلی مستعد ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیست

به گزارش گلستان 24، سیدمحمد مرتضوی با بیان اینکه الگوی مالی نهضت ملی مسکن از همان روزهای آغازین به عنوان یکی از آسیب‌های جدی شناسایی شد، بیان کرد: فشارهای مستمر و پیاپی که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده قیمت تمام‌شده مسکن را به شکل فزاینده و غیرمتعارفی افزایش داده لذا امروزه با افزایش قیمت تمام‌شده مسکن مشکلات طرح نهضت ملی مسکن پیچیده‌تر شده است.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان ادامه داد: بانک‌ها از تامین آخرین مصوبه‌ شورای مسکن ناتوان هستند و به بهانه‌های مختلف از مشارکت در پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن سر باز می‌زنند.

مرتضوی به نرخ بالای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر در کشورهای توسعه‌یافته هزینه ساخت مسکن حمایتی در قالب تسهیلات و از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود و میزان آورده متقاضی ۲۰ الی ۳۰ درصد از قیمت تمام‌شده است حال آنکه در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ درصد هزینه ساخت مسکن در قالب تسهیلات بانکی و مابقی باید توسط متقاضیان پرداخت شود که با وجود فقر، تورم و وضعیت نامناسب اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان معتقد است؛ بضاعت‌پذیری در تولید مسکن حمایتی به حداقل رسیده لذا حتی با وجود تامین زمین نیز ساخت مسکن حمایتی، راه به جایی نخواهد بُرد، حتی در صورت تامین زمین و آغاز روند ساخت، به دلیل شرایط اقتصادی موجود و الگوی مالی نامناسب در طرح نهضت ملی مسکن نمی‌توانیم روند ساخت را در زمان مناسبی به اتمام برسانیم لذا این پروژه‌ها با تورم‌های بعدی برخورد می‌کند و قیمت تمام شده به صورت تصاعدی افزایش یافته و پرداخت آن از توان مردم خارج می‌شود.

مرتضوی بازنگری اساسی در حوزه مسکن را ضروری دانست و متذکر شد: پیش‌بینی‌های قانون نهضت ملی مسکن مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، با فرض تامین مالی آن و همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بوده اما بانک‌ها پای کار نیستند و میزان تسهیلات با قیمت تمام‌شده تناسب ندارد و مردم بضاعت کافی برای مشارکت در این طرح را ندارند.

وی به نرخ بالای کارمزد تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: نرخ کارمزد تسهیلات و میزان اقساط این طرح هیچ تناسبی با واقعیت امروز جامعه ندارد، کارگر با ۹۰ میلیون ریال حقوق، چگونه می‌تواند ماهانه قسط ۱۲۰ میلیون ریال قسط بپردازد؟

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان با اشاره به اینکه دهک‌های پایین جامعه حداکثر می‌توانند ۳۰ درصد درآمد خود را برای پرداخت مسکن اختصاص دهند، افزود: تامین یک زندگی معمولی، نیازمند برخی ملزومات و صرف هزینه است و اگر بنا باشد چنین خانواده‌ای همه حقوق خود را صرف ساخت مسکن کند دیگر نمی‌تواند زندگی کند.

مرتضوی اعتقاد دارد؛ حتی اگر برای حل ممنوعیت ساخت مسکن در اراضی مرغوب استان گلستان هم فکری شود باز هم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه بسیاری از پیمانکاران، سازندگان و مردم از عهده ساخت مسکن ملی بر نمی‌آیند، گفت: این موضوعات در طرح نهضت ملی مسکن کارشناسی نشد، در واقع این طرح گرفتار ایده‌آل‌نگری و رویاپردازی شده و تورم‌ها از دید مسوولان امر پنهان ماند.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان با بیان اینکه بخش کوچکی از تولید مسکن در طرح نهضت ملی مسکن باید به ساخت مسکن اجاره‌ای اختصاص یابد، تصریح کرد: ساخت مسکن اجاره‌ای سال‌ها مغفول مانده حال آنکه در قانون ساماندهی مسکن در سال ۱۳۸۷، آیین‌نامه‌ای مبنی بر ساخت ۵۰ الی ۱۰۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای توسط دولت تاکید شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار