طرح زهکشی پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ماندابی و کم بازده غرب گلستان با حضور استاندار و جمعی از مسوولان این استان به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری پنج هزار هکتار از طرح زهکشی زمین‌های کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان 24، مدیر جهادکشاورزی کردکوی  اظهار کرد: برای زهکشی این زمین‌ها که اجرای آن از هفته دولت سال قبل با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شده بود، هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

سیدغلامرضا حسینی ادامه داد: جمع آوری آب‌های سطحی، افزایش عملکرد محصول در واحد سطح از جمله گندم و کلزا، اصلاح خاک و احیای خلیج گرگان با تزریق آب به رودخانه «قره سو» از مهم‌ترین آثار مثبت اجرای این طرح است.

وی از آغاز عملیات طرح زهکشی در سه هزار هکتار از زمین‌های ماندابی و کم بازده کردکوی با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا از محل قرارداد قبلی خبرداد و گفت: با بهره‌برداری از این سطح، زمین‌های کشاورزی از خطر ماندابی و کم بازده بودن خارج شده و برای بهره برداران سودآوری خواهد داشت.

شهرستان کردکوی واقع در غرب گلستان دارای ۳۶ هزار و ۲۳۰ هکتار اراضی زراعی و باغی است که ۷/۵ درصد زمین‌های استان را شامل می‌شود.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخشی از اراضی منطقه جنوبی استان به دلیل ماندابی، امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

طرح زهکشی زمین‌های کشاورزی ماندابی، موجب مقابله با سیلاب، افزایش تولید، هدایت آب باران به آب‌بندان‌های کشاورزی، هدایت آب های سطحی سیلابی به تالاب‌ها، خروج آب از زمین‌های اراضی جنوبی و بازچرخانی آن برای استفاده در آبیاری زیر کشت محصولات کشاورزی در فصول بهار و تابستان ، تقویت سفرهای زیر زمینی، پاکسازی زمین‌ها از وجود کودهای شیمایای و در سال‌های زراعی آینده موجب بهبود بیشتر راندمان تولید کشاورزی خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار