داور بین‌المللی کشتی‌ گلستان، مشکلات پیش‌روی داوران کشتی‌های سنتی را تشریح کرد و گفت: ارتقای کیفیت داوری در کشتی سنتی نیاز به برگزاری مسابقات بیشتری دارد.

کمبود مسابقه و دردسر اعزام؛ چالش‌ داوران کشتی‌های سنتی

به گزارش گلستان 24، فرهاد عقیلی  اظهار کرد: آلیش و قزاق‌کورسی دو رشته متفاوت با قوانین متفاوت هستند و قرقیزستان خاستگاه آلیش و کشور قزاقستان خاستگاه کشتی قزاق‌کورسی است.

وی که به تازگی از سوی اتحادیه جهانی برای قضاوت به مسابقات جهانی کشتی آلیش و قزاق‌کورسی قزاقستان دعوت شد در این باره توضیح داد: به همراه «مهدی محراب‌پور» از گیلان در این دوره از مسابقات حضور داشتم، سطح مسابقات خیلی بالا بود و کشورهای زیادی از جمله روسیه، ایتالیا، هلند و دیگر کشورهای آفریقایی حضور داشتند.

به گفته داور بین‌المللی کشتی‌های آزاد و سنتی؛ مسابقات جهانی کشتی آلیش قزاقستان در ۲۱ رشته و با حضور ۱۱۰ کشور برگزار شد.

عقیلی کمبود مسابقات را از مهم‌ترین مشکلات داوران کشتی آلیش و گورش برشمرد و یادآور شد: شاید سالانه یک کشتی سنتی در کشور برگزار شود که در این یک دوره نیز دعوت از داوران براساس فرایندها و روال قانونی نیست.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری سالانه یک مسابقه، جوابگوی نیاز داوران کشتی آلیش و گورش نیست، تصریح کرد: برای حضور ما در مسابقات جهانی نیاز به برگزاری مسابقات بیشتری در سطح ملی دارد تا کیفیت داوری افزایش یابد.

داور بین‌المللی کشتی‌های آزاد و سنتی متذکر شد: آموزگار هستم و به طور معمول چند روز قبل از برگزاری مسابقات ملی به صورت تلفنی و بدون رعایت ملاحظات و مکاتبات اداری، از ما دعوت می‌شود و اگر همراهی مدیر آموزش و پرورش کردکوی نباشد امکان شرکت در این دوره از مسابقات را ندارم.

عقیلی ادامه داد: برای اعزام به مسابقات بین‌المللی برای دریافت مرخصی و اعزام چالش‌هایی داریم با وجود آنکه اتحادیه جهانی کشتی ۱۰ روز پیش از برگزاری مسابقات از ما دعوت می‌کند اما باز هم برای گرفتن مرخصی دچار مشکل می‌شویم و در نتیجه به مرخصی بدون حقوق رضایت می‌دهیم.

وی با بیان اینکه گلستان تا چهار سال گذشته قدرت بلامنازع کشتی آلیش کشور بود، تصریح کرد: گواه این مساله میزبانی کردکوی از مسابقات آلیش، ساحلی و گراپلینگ کشور در سال ۱۳۹۶ است که در آن سال، گلستان مقام نخست را کسب کرد اما در حال حاضر با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

داور بین‌المللی کشتی‌های آزاد و سنتی با بیان اینکه در حال حاضر برگزاری مسابقات رشته‌های کشتی سنتی و آلیش بسیار کم است، تصریح کرد: باید مسابقات در این رشته‌ها به شکل مستمر و در رده‌های سنی مختلف در کشور برگزار شود تا این ورزش در مسیر حرفه‌ای قرار بگیرد.

عقیلی گفت: از سال ۱۳۹۰ وارد عرصه داوری کشتی فرنگی و آزاد شدم که از سال ۱۳۹۵ دوره‌های مربوط به داوری کشتی سنتی را فرا گرفتم و فعالیتم را در این عرصه آغاز کردم.

وی ادامه داد: سال ۲۰۱۷ مسابقات جهانی را قضاوت کردم و در سال ۲۰۲۱ پس از شرکت و قبولی در دوره آموزشی بین‌المللی کشتی سنتی در کشور قرقیزستان، مجوز قضاوت در مسابقات آسیایی و جهانی را کسب کردم.

داور بین‌المللی کشتی‌های آزاد و سنتی بیان کرد: در رشته آزاد و فرنگی جزو داوران ممتاز ملی هستم و امسال در صورت اعزام به مسابقات بین‌المللی در این دوره از مسابقات نیز شرکت خواهم کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار